Iværksættere og mindre virksomheder har som regel supertravlt med at passe butikken, og har ikke tid til at brainstorme og gøre det, som jeg synes er sjovt, nemlig at få gode idéer. Her får du 50 markedsførings idéer til butikker og mindre virksomheder helt gratis. Mange af idéerne er gammelkendte. Men her er de samlet og til fri afbenyttelse. Jeg vil foreslå, du læser listen igennem og overvejer, hvilke idéer der vil kunne betale sig i forhold til din virksomhed. Brug af dem du har lyst til. Noget kan du selv gøre, og noget skal du have lavet hos en grafisk leverandør. Det kan jeg også hjælpe dig med.
Grundpakken skal være i orden. Visitkort, website, et godt navn osv.
- 1. En website er en selvfølge. Husk også webadressen på alt dit øvrige markedsføringsmateriale.
- 2. Få et slogan. Brug det overalt på dit markedsføringsmateriale. Hvis det er et godt slogan, hjælper det dine kunder med at huske dit firma.
- 3. Køb et nemt telefonnummer. Kan være ligeså vigtigt som et godt slogan. Jeg, der er nummermongol kunne trods alt godt huske nummeret til Falck, da bilen gik i stå på en italiensk motorvej, eller det største taxaselskab i København.
- 4. Få en god skiltning udenfor din virksomhed. God skiltning brander din virksomhed, og får kunderne til at komme indenfor.
Giv dine kunder noget i hånden
- 5. Få lavet en kalender. Få dit logo på en standardkalender, eller få lavet en specielt til din forretning. Der er masser af markedsføringsplads rundt om, og den kommer til at hænge på opslagstavlen hos dine kunder i et helt år. Det kan også være en skrabekalender, hvor man kan vinde et af dine produkter.
- 6. Brug bagsiden af dit visitkort til at markedsføre et af dine hovedprodukter. Kunden bruger sandsynligvis kortet igen og igen, og måske lige netop, når han ringer. Hermed har du åbnet for et mersalg.
- 7. Husk altid at have dine visitkort med dig, og del rundhåndet ud af dem. Få lov at lægge dem på steder, hvor din kundemålgruppe kommer.
- 8. Få lavet en brochure over hvad din butik tilbyder. Del den ligeså rundhåndet ud som dine visitkort. Giv den med, når din kunde har handlet.
- 9. Hav et trykt gavekort.
- 10. Giv specialprodukter væk med dit logo, som kuglepenne, musemåtter og krus. Hvis der er specielle ting, lige netop din målgruppe bruger, er det en god idé, at få sat logo på det. En tommestok til byggebranchen, en drikkedunk til fitness og andet sport osv.
- 11. Få lavet et Go Card kort eller freecard.
- 12. Få lavet et til og fra kort, så promoverer du butikken, til den som får gaven.
Lav arrangementer som tiltrækker kunder
- 13. Hold åbent hus. Inviter prominente personer fra byen og pressen.
- 14. Planlæg seminarer, eller sørg for at blive oplægsholder på seminarer, der henvender sig til dit kundesegment. Fortæl hvad det er dit produkt kan, som er helt unikt. Men husk, du skal give viden ikke salgstaler.
- 15. Lav en event i din butik, hvor du får en kendt person til at komme og lave et oplæg, eller noget underholdning.
- 16. Brug den dårligste salgsdag på ugen, på at lave et en dags udsalg
- 17. Lav et gå-hjem arrangement for dine kunder og deres vedhæng og venner.
Brug dine medarbejdere
- 18. Få lavet en T-shirt med logo, som dine medarbejdere kan gå med. Det kan også være anden form for beklædning afhængig af hvilken branche du er i.
- 19. Giv dit personale ekstra salgstræningskurser
- 20. Giv dem evt. bonus for ekstra godt salgsarbejde.
Presseomtale koster gratis
- 21. Saml dig en god presseadresseliste. Send pressemeddelser ud, så ofte det er muligt. Jo bedre de er formuleret, og jo mere du selv kan beskrive, hvad der er nyt og fantastisk ved dit produkt, jo større er chancen for at du kommer igennem, og får dit produkt omtalt.
- 22. Opbyg og plej et godt forhold til relevante journalister.
- 23. Lav et pressekit, og sørg for at indholdet holdes opdateret. Et pressekit kan være en CD med highres billeder, omtale af produkter, og evt. produktprøver. Det gør det nemt for journalisterne at omtale dit produkt.
- 24. Skab en pris for årets et eller andet, som relaterer til dit fagområde. Publicer vinderen.
- 25. Udvælg en god kunde til månedens kunde. Vær sikker på at kunden er indforstået, giv f.eks. en gave som tak. Brug nyheden til at sende den til lokalavisen.
Gør dine kunder loyale og brug dem du har
- 26. Brug gode referencer fra dine kunder i dit markedsføringsmateriale og på dit website. Kan du få dine bedste kunder til at sige eller skrive noget positivt om dine produkter, din kundeservice eller andet, der relaterer til din virksomhed er det guld værd, i forhold til at få nye kunder til at vælge lige netop dig.
- 27. Skab et loyalitetsprogram, så du kan holde på dine eksisterende kunder.
- 28. Lav et nyhedsbrev, som du jævnligt sender ud til dine kunder, sørg for at spørge til om du må have lov, at sende nyhedsbrev til dem. Det er ulovligt at gøre det uopfordret.
- 29. Send personlige takkebreve til vigtige kunder, når du har lejlighed til det.
- 30. Giv dine kunder en rabat, for hver kunde, de trækker til din virksomhed
Skab god stemning og mersalg
- 31. Lav et behageligt venteområde til dine kunder. Giv evt. kaffe
- 32. Vis produktdemonstrationer på fjernsynsskærme i dit butikslokale
- 33. Kom af med varer, der sælger langsomt, ved at pakke dem sammen med populære varer, og sælg dem med god rabat.
Promover dig selv
- 34. Meld dig ind i interesseorganisationer og faglige netværk, der har relation til dit virksomhedsområde.
- 35. Promover dig selv ved at skrive artikler, om dit produktområde, eller andet, der relaterer til dit produkt.
- 37. Opret en blog, skriv om din forretning og dit produktområde.
- 38. Promover dig selv og dit produkt ved at blive omtalt i lokale aviser, fagblade eller magasiner, der når ud til din kundegruppe.
- 39. Hold et oplæg på en karrieredag på den lokale skoles ældste klasser eller på gymnasiet.
Netværk
- 40. Gå ind i et handelsnetværk i dit lokalområde, eller på nettet, hvor du kan netværke med andre virksomhedsejere indenfor dit fagområde eller lokalområde. Fordelen ved at bruge lokale netværk er, at man også kan mødes fysisk, hvilket kan give dybere relationer.
- 41. Slå dig sammen med ikke konkurrerende virksomheder i lokalområdet, om at lave et fælles markedsførings tiltag
Giv produkter væk
- 42. Bliv sponsor for en lokal sportsklub
- 43. Giv dit produkt væk til et velgørende formål
- 44. Giv dit produkt som gave i en konkurrence
Grib dine kunder, når de er der
- 45. Brug en telefonsvarer til at optage kundeforespørgsler, efter lukketid. Brug den indtalte besked til at fortælle om webadresse, åbningstider, adresse og andet, der kan være relevant for kunden. Måske har du også et godt tilbud eller en nyhed, du lige kan fortælle om. Det er også en god idé at have en relevant besked til kunder, der får en optaget telefon eller venter i kø.
- 46. Ring altid tilbage
- 47. Ring også op til kunder, der ikke har lagt besked
Mød dine kunder, hvor de er
- 48. Få en stand på en messe, der relaterer til dit markedsområde.
Spar på annoncekronerne
- 49. Brug dine annoncekroner, der hvor dine kunder kommer. Jo mere præcist du når din målgruppe, jo mere får du ud af dine annoncekroner.
- 50. Brug Google Adwords til at lede folk ind på dit website. Sørg for at optimer dine søgeord.
Inspireret af artikel af Shari Waters på about.com
Hej Eva.
Tak for et godt indlæg. Jeg fik det lige ridset alt sammen op igen, det var rart 🙂
Mvh. Frederik Grønholdt Petersen.
Hey Eva
Jeg var liiige ved at tage et “power nap” uner de 10 – 15 første punkter…,
men så vågnede jeg med et sæt – du kommer virkelig godt omkring emnet og jeg vil del ud af dine mange ideer (føtste gang på fredag)
I top 5 af dine ideer er bestemt den med et gavekort :O)
herlige Amino hilsner
Gert Sabroe
Hvad sker der på fredag?